Wednesday, March 16, 2016

CYST / FIBROID

CYSTS / FIBROID

Secara anatominya, sistem reproduktif WANITA terdiri dari :

*  Rahim = Uterus (terdiri dari pangkal rahim, badan rahim dan saluran fallopian)
*  Kilang telur = Ovari.

Uterine fibroid atau Ovarian cyst adalah antara salah satu masalah yang selalu diperkatakan sebagai 'rahim bengkak'.

Cyst adalah sejenis ketumbuhan. Ia bukan kanser kerana cyst tidak merebak secara merbahaya. Ketumbuhan ini membesar secara perlahan lahan tanpa merebak ke tempat lain seperti paru paru dan hati.

Cyst sebenarnya adalah poket/bola/kelompong nipis yang mengandungi air/bendalir dan apabila ia berada dalam ovari, ia dipanggil ovarian cyst. Kelompong ini pada asalnya adalah normal bagi wanita kerana mengandungi telur/ovum.

Namun, apabil kelompong ini tidak menetas apabila sudah matang dan tidak mengeluarkan telur untuk disenyawakan, sebaliknya membesar melebihi saiz 2cm, maka ia dinamakan ovarian cyst. Saiznya boleh bertambah selagi ianya tidak menetas dan boleh menjadi seperti saiz biji kacang atau sebesar buah tembikai.

Kajian menunjukkan bahawa 20-50% wanita mempunyai sekurang-kurangnya 1 fibroid dan kebanyakkan mereka tidak pernah tahu atau tidak di diagnosis oleh mana-mana doktor ataupun accidentally dikesan semasa melakukan scan. 
(Rujukan: Life extension book : Disease prevention and treatment; 2003: Page 1569).

Dalam 99% kes uterine fibroid, ia adalah bukan jenis kanser.

Sehingga sekarang, tidak ada seorang doktor atau saintis yang pasti apakah yang menyebabkan uterine fibroid atau ovarian cycts ini berlaku.

Antara 4 Faktor Utama adalah  :

1. Hormon Estrogen yang berlebihan.
- fibroid atau cyst adalah ketumbuhan sel yang bergantung pada estrogen. Jika hormon estrogen dan progesteron dalam badan anda tidak seimbang, anda pasti berisiko untuk mendapat penyakit ini.

Keadaan seperti ini sangat ketara dalam mereka yang mengalami masalah PCOS yang boleh menyebabkan infertility.

Penggunaan pil perancang keluarga juga boleh menyebabkan ketidakseimbangan estrogen dan boleh mengaktifkan fibroid atau cycts.

2. Lambakan xenoestrogen dalam badan.
Xenoestrogen adalah 'estrogen sintetik' yang terdapat dalam persekitaran (makanan, air, kimia dari industri pertanian dan penternakan).

Dalam kata lain, ia adalah estrogen palsu dalam badan. Ia boleh merangsang atau mengganggu fungsi estrogen dalam badan.

Dari mana datangnya xenoestrogen ini?

- phthalates (bahan dlm plastic atau getah)
- racun serangga (pesticides)
- tobacco by products.

3. Obesiti.
- Lemak berlebihan dalam badan akan mengaktifkan satu sistem yang kita panggil 'Endocanabinoid system'. Sistem ini akan mengganggu fungsi-fungsi hormon yang lain dan juga boleh menyebabkan silent inflammation atau radang yang tinggi dalam badan.

Ini bukan sahaja menyebabkan ketumbuhan, malah berisiko untuk mendapat pelbagai jenis kanser dan juga pelbagai penyakit kronik yang lain.

Peningkatan 5kg sahaja dari berat badan ideal juga menyebabkan risiko kematian pramatang meningkat.

4. Genetik
- Jika anda mempunyai sejarah keluarga yang mempunyai penyakit yang sama, anda juga boleh mempunyai risiko yang sama

Apa tanda-tanda fibroid atau cyst?

Kebanyakkan wanita tidak mempunyai sebarang tanda. Tak sedar pun ia wujud dalam badan kita. Tetapi, jika ia semakin aktif atau membesar, ia boleh menunjukkan simptoms tertentu.

Antara simptoms-simptoms fibroid /cyst adalah :
- haid yang tidak teratur / berpanjangan
- sakit perut
-sakit ketika hubungan kelamin
- perut membuncit
- pendarahan abnormal

Macamana nak elakkan memandangkan kebanyakkan wanita berisiko?

Kita boleh mengambil beberapa langkah untuk mencegah sebenarnya. Ini sangat penting jika anda telah di diagnosis mempunyai  fibroid atau cyst. Antara langkah yang dapat membantu adalah :

1. Elakkan makanan yang menggalakkan pertumbuhan fibroid seperti : Produk berasakan tenusu, daging merah, makanan bergoreng, makanan dan minuman bergula, karbohidrat ringkas , salt, kafein dan alkohol.
2. Buahan dan sayuran segar yang mengandungi banyak phytoestrogen. Plant estrogen ini membantu kestabilan estrogen dalam badan.
3. Makanan berserat tinggi boleh membantu mengurangkan estrogen berlebihan dalam badan - fecal estrogen meningkat. Ini menyebabkan fungsi estrogen dalam badan lebih stabil dan mengurangkan tahap xenoestrogen dalam badan.
4. Kawal berat badan
5. Tidak merokok atau tidak menjadi perokok pasif.
6. Elakkan penggunaan kosmetik, bahan pencuci, penggunaan plastik atau polisteren untuk makanan dan banyak lagi sumber xenoestrogen.


Homeopati membantu merawat Cysts secara naturally tanpa kos mahal & pembedahan:

Here are just some remedies your homeopath may consider.

In some instances women experience pain that alternates sides with each cycle. Two remedies that may be of use in this type of situation are Colocynthis, if there is a strong desire to bend double to ease the pain or Lac caninum if there are other factors that point to it as a remedy, for example symptoms in the breasts and throat.

If the pain is always right-sided two remedies that may be considered are Apis, which often has a stinging type of pain and Podophyllum, where the pain may be accompanied by an explosive kind of diarrhea.

As with any case your homeopath will not just consider the ovarian cyst in isolation, but will marry together all of the other aspects of your case, including emotional factors, to get the very best remedy for you.

You developed a painful ovarian cyst after you had a sexual encounter that you felt very guilty about? Then the remedy might be Kali-bromatum. You have a cyst and you also experience overwhelming jealousy about your partner and can't bear to have anything tight-fitting at your throat? Then the remedy could be Lachesis. Perhaps, there was a past history of gonorrhea and you have had a very poor memory since the cyst developed? This would indicate a remedy called Medhorrinum.

Every factor is a vital clue, so remember to be open and honest with your homeopath so they have all the pieces of the puzzle, even if it is information that feels personal and you may not normally wish to share.


No comments:

Post a Comment