Sunday, March 20, 2016

Stroke, Angin Ahmar

Stroke (strok) atau angin ahmar adalah suatu keadaan di mana sel-sel otak manusia secaratiba-tiba mati kerana kekurangan oksigen. Stroke boleh disebabkan oleh halangan aliran darah atau akibat pecah arteri yang membekalkan oksigen ke otak. Akibatnya seseorang itu tiba-tiba boleh hilang keupayaan untuk bercakap,mungkin ada masalah memori atau hilang ingatan atau salah satu sisi badannya menjadi lumpuh.

Faktor-faktor risiko atau antara penyebab/punca masalah stroke adalah seperti berikut:

1. Faktor usia - semakin tua usia semakin tinggi resiko mendapat stroke.

2. Sejarah dan latar belakang keluarga yang mempunyai stroke.

3. Berpenyakit tekanan darah tinggi

4. Kandungan kolesterol tubuh yang tinggi.

5. Kuat merokok terutamanya perokok tegar.

6. Berpenyakit diabetes / kencing manis.

7. Obesiti atau berat badan berlebihan.

9. Mengalami strok ringan sebelumnya atau serangan iskemia sementara (TIA).

10. Tingginya kadar homosistein (sejenis asid amino di dalamdarah)

11. Penagih atau penggunaan alkohol yang tinggi.

12. Kemurungan dimana wanita pertengahan umur dengan kemurungan klinikal mempunyai risiko yang lebih tinggi mendapat stroke.

.

2 JENIS STROKE UTAMA

.

A.Stroke Iskemia

Stroke iskemia mencakupi kira-kira 87% daripada semua strokdan berlaku apabila darah beku, atau bentuk trombus yang menghalang alirandarah ke sebahagian otak. Jika gumpalan darah terbentuk di suatu tempat di badan danterdiam untuk menjadi bebas terapung, ia dipanggil embolus. Darah bekuberkeliaran ini boleh dibawa melalui aliran darah untuk ke otak di mana ia bolehmenyebabkan stroke iskemia.

.

B. Stroke Pendarahan

Strok pendarahan berlaku apabila saluran darah di dalam otak pecah dan mengisi ruang antara otak dan tengkorak dengan darah (pendarahansubaraknoid) atau apabila arteri yang rosak di otak pecah dan mengisi tisusekitarnya dengan darah (pendarahan otak).

TANDA TANDA STROKE ATAU ANGIN AHMAR

1. Wajah melabuh - satu sisi muka terasa berat muka atau kurang deria rasa. Minta orang berkenaan senyum orang yang tersenyum dan jika senyuman itu tidak sekata atau seimbang, menandakan ia mempnuyai stroke.

2. Lemah anggota tangan - Salah satu tangan rasa lemah atau kebas. Mintaorang tersebut untuk mengangkat kedua-dua tangan. Jika salah satu tangannya tidak terangkat atau sebahagian saja dapat digerakkan, berarti orang berkenaan mempunyai stoke.

3. Sukar bertutur - pertuturannya mungkin tidak jelas.

4. Mengalami kekeliruan secara tiba-tiba dan sukar memahami sesuatu perkara.
5. Kebas kaki, tangan atau muka secara tiba tiba.
6. Menghadapi masalah penglihatan atau tidak dapat melihat secara tiba tiba samada sebelah atau kedua belah mata.
7. Hadapai masalah untuk berjalan, pening dan hilang keseimbangan secara tiba tiba.
8. Sakit kepala melampau secara tiba tiba tanpa sebab diketahui.


RAWATAN KECEMASAN

Strok Iskemia

Langkah akan diambil untuk menstabilkan tanda-tanda penting pesakit, termasuk memberi pesakit ubat-ubatan. Pesakit akan didiagnosis dan mungkin akan diberi ubatm elarutkan bekuan dipanggiltisu pengaktif plasminogen (t-PA), yang boleh meningkatkan peluang pesakit untukpemulihan. Pesakit juga boleh diberi aspirin atau lain ubatantiplatelet. Dalam beberapa kes, darah beku yang menyebabkangejala-gejala dikeluarkan dengan peranti perubatan (bukan dibubarkan denganubat).

Strok Pendarahan

Rawatan termasuk usaha-usaha untuk mengawal pendarahan,mengurangkan tekanan di dalam otak, dan menstabilkan tanda-tanda penting,terutama tekanan darah. Pesakit akan dipantau dengan teliti bagi tanda-tandapeningkatan tekanan pada otak. Tanda-tanda termasuk kegelisahan, kebingungan,masalah berikut perintah, dan sakit kepala. Langkah-langkah lain akan diambiluntuk menjaga pesakit bagi mencegah batuk berlebihan, muntah-muntah, ataumengangkat, atau meneran untuk buang air besar atau berubah kedudukan.

Jika pendarahan ini disebabkan oleh aneurisme otak pecah,pembedahan untuk memperbaiki aneurisma boleh dilakukan. Dalam beberapa kes, ubat-ubatan boleh diberikan untukmengawal tekanan darah, bengkak otak, tahap gula dalam darah, demam dan kejang.

Jika sejumlah besar pendarahan telah berlaku dan gejaladengan cepat semakin teruk, pesakit mungkin memerlukan pembedahan untukmengeluarkan darah yang telah terbentuk di dalam otak dan untuk tekanan yanglebih rendah di dalam kepala.


PENCEGAHAN STROKE BERULANG

Rawatan juga akan memberi tumpuan kepada mencegah stroke berulang serta mengelak stroke lain berlaku.

1. Mengurangkan tekanan darah tinggi, faktor risiko yang palingbiasa bagi stroke, dengan membuat perubahan kepada diet pesakit dan mengambilubat-ubatan yang merendahkan tekanan darah.

2. Mengambil aspirin atau lain ubat antiplatelet untuk mencegahstroke.

3. Mengawal kencing manis. Doktor akan menasihatkan pesakit untuk cuba untuk memelihara kadar gula dalam darah dalam julat sasaran.Untuk melakukan ini, pesakit mungkin perlu mengambil ubat-ubatan oral atauinsulin. Diet yang sihat dan banyak latihan juga akan membantu.

4. Mendapatkan suntikan selesema setiap tahun untuk membantu pesakit menghindari sakit dari flu.

5. Pesakit juga mungkin perlu membuat perubahan gaya hidup sepertiberhenti merokok, makan makanan sihat jantung, dan menjadi lebih aktif.


No comments:

Post a Comment